Makové loupáčky


Čerstvé, měkké, voňavé a opravdové pečivo. Nebudu lhát, pro mě je to základ té nejbáječnější snídaně. Každý se snaží snídat zdravě a lepek je pro většinu z nás strašákem, ale čerstvé pečivo je čerstvé pečivo. S máslem (se solí), s medem, marmeládou. Ach, rozplývám se!

IMG_3742

V dnešní době, i přestože máme na každém rohu obchody a supermarkety, kolikrát bývá opravdu nadlidský výkon koupit pečivo, které by bylo dobré i po příchodu domů nebo druhý den. Máme oblíbené pekárny, kam si rádi zajedeme pro chleba a pečivo, ale ne vždy máme čas a chuť cestovat přes půlku Prahy.

IMG_3739

Makové loupáčky jsem pekla podle receptu foodblogerky Páji z blogu Bistro32.cz. V receptu jsem použila hladkou špaldovou mouku, sádlo a do těsta jsem nakonec přidala i citronovou kůru (protože té není nikdy dost!). Naučila jsem se kynuté těsto zadělávat v domácí pekárně, kde těsto následně i kyne, ale pokud nemáte domácí pekárnu, nezoufejte, můžete těsto připravit ručně a nechat jej kynout v míse na teplém místě pod utěrkou. S těstem se nádherě pracuje a nebojte se zapojit i děti. Naše Olivka mi ochotně pomáhala, loupáčky zamotala, potřela rozšlehaným vejcem a na závěr posypala i mákem. Hlídala je při kynutí, pečení a netrpělivě čekala, až upečené loupáčky vychladnou, aby je mohla ochutnat.

IMG_3743

Únor byl pro mě měsícem nutričního restartu, kdy jsem jedla pouze opravdové (zdravé) jídlo a cítím se naprosto skvěle, ale nebudu lhát, čerstvé pečivo s máslem mi chybělo nejvíce. Čerstvé domácí pečivo je pro mě skutečně tou největší lahůdkou.

IMG_3745

Těsto:

  • 225 ml vlažného mléka
  • 500 g hladké špaldové mouky (případně hladká pšeničná)
  • 60 g třtinového cukru
  • 50 g změklého sádla (sádlo lze nahradit máslem)
  • 30 g čerstvého droždí 
  • 1 vejce (použít pouze 1/2 – vidličkou rozšlehejte, druhou část použijte na potírání loupáčků)
  • špetka soli
  • citronová kůra z 1/2 citronu

+ nemletý mák na posypání

Postup:

  1. Ve vlažném mléce rozpusťte čerstvé droždí a přidejte lžičku cukru. Nechte vzejít kvásek.
  2. Do mísy (hnětací) prosejte mouku, přidejte špetku soli, citronovou kůru, zbylý cukr, změklé sádlo a půlku rozšlehaného vejce.
  3. Přilijte kvásek s mlékem, začněte zadělávat těsto – ručně anebo při nízkých otáčkách v elektrickém robotu, trvá to asi 15 minut. Těsto můžete zadělat i v domácí pekárně a zvolit program na přípravu těsta. Hotové těsto je hladké, jemné, pružné a na dotek nelepí. Uložte ho na teplé místo, zakryjte utěrkou a nechte asi hodinu kynout.
  4. Připravte si dva plechy a vyložte je pečícím papírem. Předehřejte troubu na 160°C.
  5. Vykynuté těsto rozdělte na dvě části a každou část vyválejte na lehce pomoučeném vále do kulaté placky (výška cca 0,5 cm). Placku rozdělte na 6 stejných trojúhelníčků a jednotlivé trojúhelníky zarolujte od širší části směrem ke špičce. Konec lehce zmáčkněte a vytvarujete loupáčky.
  6. Loupáky dejte na plech a nechte mezi nimi dostatečné mezery. Loupáky přikryjte čistou utěrkou a nechte kynout na plechu dalších 45 minut.
  7. Vykynuté loupáky potřete druhou půlkou rozšlehaného vejce a bohatě zasypte mákem.
  8. Pečte zhruba 15 minut nebo do krásně zlatavé barvy. Před podáváním nechte vychladnout.

IMG_3744

 

Napsat komentář